Begeleide intervisie: als je meer wilt dan een casus bespreken

 Intervisie: het bespreken van een werkgerelateerde casus om zo te leren over je eigen handelen en gedrag. Gelukkig zie ik dat steeds meer bedrijven en teams gebruik maken van intervisie om van en met elkaar te leren. Vol enthousiasme en goede moed wordt hier dan mee gestart: data worden gepland, intervisieteams worden gevormd en de eerste casussen worden besproken. Helaas zie ik in de praktijk dat het na 2 – 3 bijeenkomsten doodbloed. Dat zijn vaak momenten dat de intervisie ophoudt of dat mijn hulp wordt gevraagd. Gezamenlijk gaan we dan om de tafel zitten om te kijken hoe we intervisie weer ‘werkbaar’ kunnen maken. De eerste bijeenkomsten neem ik dan de rol van intervisiebegeleider in om zo samen met de intervisiegroep een hernieuwde basis te leggen voor intervisie. Zowel qua kennis en vaardigheden.

 

Meerwaarde begeleide intervisie

Door de (eerste) intervisiebijeenkomsten bij een intervisiebegeleider te leggen, haal je meer rendement uit de intervisie. Dat zit in onder andere onderstaande punten.

·        Afstemmen & contractvorming

De basis. Vaak wordt er onvoldoende afgestemd van wat ieder verwacht van zichzelf en elkaar om intervisie succesvol en veilig te maken. Iets waar in de praktijk redelijk snel overheen wordt gestapt. Door begeleide intervisie wordt hierover het ‘echte’ gesprek aangegaan en er voor gezorgd dat iedereen zijn stem kan laten horen. Een belangrijke basis voor succes.

·        De kunst van goede vragen stellen

Lijkt makkelijk, maar is het zeker niet. In de praktijk hoor ik vaak ‘verkeerde/niet-helpende’ vragen: gesloten vragen – suggestieve vragen – verkapte adviesvragen – oplossingsvragen – nieuwsgierigheidsvragen en ga zo maar door. De eerste bijeenkomsten neemt het stellen van ‘helpende vragen’ een belangrijke rol in tijdens het doen van de intervisie. Als de vaardigheid hierin toeneemt, zie je meteen de kwaliteit en de opbrengst van de intervisie voor alle deelnemers stijgen.

·        Gebruiken van verschillende intervisievormen

Een intervisiegroep die zelf gestart is, zie je vaak gebruik maken van 1 en soms 2 verschillende intervisievormen. En dat terwijl er zo veel meer is. Dan begrijp ik wel dat intervisie saai kan worden. Bij begeleide intervisie wordt er naast basismethodieken bewust gewerkt met andere intervisievormen. Want niet elke casus is gebaat bij dezelfde methodiek. Juist door de soort casus te koppelen aan een vorm die daarbij helpend is, haal je nog meer uit intervisie. Daarnaast zorgt het ook voor de nodige afwisseling.

·        Rouleer in intervisiebegeleiding

Vaak zie je dat dezelfde mensen het voortouw nemen en de intervisie begeleiden. Met als gevolg dat de activiteit in rollen erg varieert. Juist het rouleren in de rollen, zorgt voor meer betrokkenheid. Tijdens de begeleide intervisie gaan de deelnemers hier mee aan de slag en kunnen ze terugvallen op de intervisiebegeleider. Vertrouwd groeien in de vaardigheden en de rol. Daarnaast verdeel ik ook nog in de rollen van ‘tijdsbewaker’ en  ‘goede vragen-bewaker’. Op deze manier blijven ze actief en betrokken op zowel inhoud als proces.

 Als je door de begeleide intervisie de groep zo ziet groeien en bouwen met elkaar, dan zie je het rendement van intervisie omhoog schieten. Zo wordt intervisie nog leuk!!!!

 Ook groeien met je intervisiegroep door begeleide intervisie ? Bel/mail me om de mogelijkheden te bespreken. Marit.engelsma@proceskracht.nl of 06-53287177

 Veel intervisieplezier!

 

intervisie groep.jpg