Proces- en intervisiebegeleiding

ProcesKRACHT begeleidt bij het tot stand komen, verbeteren en het vernieuwen van de (verdere)  ontwikkeling van de gewenste koers, organisatiecultuur en die van de individuele medewerker hierin.

Procesbegeleiding

In het traject van procesbegeleiding wordt geen inhoudelijk standpunt ingenomen. Er worden juist inhoudelijke vragen gesteld om de koers te bepalen en om deze te bewaken. Diverse methodieken - denk aan brainstormen, training en begeleiding van groepsprocessen - worden ingezet als middel en niet als doel op zich. Begeleiding van reflecties en discussies gaan gepaard met praktische interventies die tot een (gedeelde) beeldvorming en/of besluitvorming moet leiden.

Intervisie

Intervisie is een professionele uitwisseling tussen medewerkers die werkzaam zijn in hetzelfde vakgebied. Het doel is de deskundigheid van de betrokkenen te bevorderen en de kwaliteit van het werk te verbeteren. De onderwerpen kunnen o.a. zijn: het inhoudelijke werk, problematische vraagstukken, professionele ervaringen, belemmerende gevoelens - overtuigingen, organisatie veranderingen en de ontwikkeling vragen eromheen. ProcesKRACHT begeleidt intervisiegroepen en neemt ze mee in de principes van intervisie en de diversiteit aan intervisievormen. Gaandeweg de intervisiebijeenkomsten kunnen de deelnemers zelf de rol van intervisiebegeleiding overnemen.

ProcesKRACHT hanteert bij procesbegeleiding en intervisie de volgende principes:

  • Een evenwaardige en respectvolle inbreng van alle betrokkenen

  • Bewuste aandacht voor zowel de zakelijke als de menselijke aspecten

  • Het sturen van het proces van voortdurende ontwikkeling

  • Leren van anderen door over het muurtje te kijken

  • Creëren van draagvlak en eigenaarschap in en van het proces

  • Het herkennen van patronen en deze evalueren op hun functionaliteit