Interview Marit Engelsma

In de praktijk

IMG_8870 (2).jpg

Kleine tot middelgrote instellingen, met name in de non-profit, MKB en overheid. Dat is de doelgroep waarin Marit Engelsma van ProcesKRACHT voornamelijk werkzaam is. Het begeleiden van verander-, team- en leiderschapstrajecten binnen organisaties vormt de kern van haar werkzaamheden.

In dit interview legt Marit Engelsma uit hoe volgens haar verandering in de praktijk verloopt. Zij kent met name de markt van de overheid, zorg en non-profit goed. “Ik spreek de taal van deze branches goed. Dat ik een paramedische opleiding heb en ook ruime werkervaring heb bij overheidsinstanties, draagt daar zeker aan bij.”

Tekst: Arjo van der Gaag,Vandecontent Redactionele Producties. www.vandecontent.nl

Wat maakt deze markt interessant?

“Deze markten en die van middelgrote organisaties zijn erg in beweging. Ze moeten marktgerichter werken. Met nog meer oog voor de klant en voor resultaat. Organisaties zijn op zoek naar een nieuwe koers. Die ontwikkeling vergt een andere houding van bestuur en personeel. Dat veranderproces gaat vaak niet zonder horten of stoten. Directie en medewerkers spreken niet altijd dezelfde taal en begrijpen elkaar daardoor niet of onvoldoende. Medewerkers voelen zich niet voldoende mede-eigenaar van het veranderproces."

Hoe zie je je rol in het veranderproces?

“Als ik aan het werk ga bij een bedrijf ga ik er vanuit dat de top de koers in grote lijnen al heeft bepaald. Dan is de vraag: hoe krijgen we iedereen mee?” Directies en bestuurders, management, teamleiders en medewerkers. Ieder van hen heeft een rol in de veranderingen. Met haar bedrijf, ProcesKRACHT, adviseert en begeleidt ze deze veranderende organisaties of afzonderlijke teams. “Het is de proceskant waar ik mij op richt, niet zozeer welk hr- of ict-instrument je inzet; de ‘harde zaken’.  Op een bijeenkomst van de hele organisatie kan ik bijvoorbeeld, als sparringpartner, een directeur duidelijk maken wat hij op een bepaald moment wel of niet moet zeggen. Dat is de proceskant: wat vraagt het van je leiderschap als je als directie morgen een groep gaat toespreken? Wat ga je vertellen? Hoe vertel je het? Een ander soort leiderschap kan het noodzakelijk maken een management development traject te ontwikkelen.”

Het middlemanagement heeft het vaak zwaar?!

“Zeker. Bij het middlemanagement speelt het probleem dat zij zich in een lastige positie bevinden. Managers zijn vaak doorgegroeid doordat ze goed in hun vak waren. In een nieuwe wereld krijgen ze met nieuwe eisen te maken. Kunnen ze hun mensen meenemen in de veranderingen? Hun positie is vaak lastig. Van bovenaf krijgen ze te horen wat ze moeten doen, maar hun medewerkers tonen weerstand. Hoe voorkom je dat ze gaan meehuilen met de medewerkers, of dat ze juist naar de andere kant doorslaan en maatregelen zonder meer doordrukken? Ik kan ze de bagage meegeven om de lastige gesprekken te voeren. Een gesprek met de medewerkers dat verdergaat dan het aflopen van een formuliertje.”

Hoe ga je om met weerstanden?

“Natuurlijk kun je in een grote organisatie niet 100 procent consensus bereiken; het is de top die de koers bepaalt. Maar je kunt medewerkers wel laten meepraten. Ik zorg voor verbinding tussen top en medewerkers. Medewerkers in teams kan ikbegeleiden zodat zij inzicht en begrip krijgen van de nieuwe koers.  Het gaat erom dat de weerstanden worden benoemd. Angst voor nieuwe processen, de gevolgen voor de functie. Ik vind weerstand juist iets moois. Het geeft aan dat mensen geraakt worden, betrokken zijn en dat er beweging is. Ze moeten vervolgens zelf bepalen wat ze met die weerstand gaan doen. Aan hun de keus of ze meegaan met de beweging in de organisatie en meebouwen of dat ze een andere koers kiezen. Daar help ik graag bij. Mogelijk buiten de organisatie of in een andere functie. Zodat iedereen zelf de regie gaat nemen in de context van de organisatie die in beweging is. Omdat je het anders niet redt. Je moet durven veranderen. Daar help ik organisaties en medewerkers graag bij.”

ProcesKRACHT zorgt voor beweging

ProcesKRACHT geeft de energie aan het veranderingsproces en is de aanjager van beweging binnen een organisatie. Verandering is niet mogelijk zonder motivatie van alle betrokken. Het uitwerken en implementeren van systemen en structuren van de gewenste situatie maakt al dat er verandering plaatsvindt maar om het echt tot een succes te maken is er meer nodig. Dat is precies waar ProcesKRACHT de focus legt.