Pleidooi voor het gesprek!

Nieuws01-ProcesKRACHT-De-Bilt.png

‘Nee, dat ga ik niet doen want dat wil hij tocht niet en dan wordt hij weer geïrriteerd.’ ‘Laat dat maar zitten, want dat vindt ze toch geen goed idee’. ‘Nee ze heeft nu echt geen behoefte aan mijn hulp, weer iemand die aandacht gaat geven aan haar boventalligheid’.  Opmerkingen uit de dagelijkse praktijk van (team)coaching die ik vaak tegenkom.

Wat leveren aannames op?
In heel veel situaties denken we graag vanuit aannames. Vaak onbewust. Daar moet een reden voor zijn, het moet ons iets opleveren anders zouden we het niet doen. Aannames zijn gebaseerd op eerdere ervaringen die je hebt opgedaan met het onderwerp in kwestie. Al die ervaringen tellen we bij elkaar op en samen vormt dat de basis van de aanname. Het geeft ons een gevoel van ‘begrijpen’, ‘beheersen’, ‘veiligheid’, doordat we het idee hebben dat we het al eerder hebben ervaren en nu dus ook weten wat er gaat gebeuren. We varen dan ook op aannames. We schatten alles en iedereen snel in: situaties, mensen, hun bedoelingen en hun wensen. En ziedaar, we hebben de regie in handen. Dat is vaak handig.

Daarnaast zijn aannames ook een goed excuus om iets waar je tegenop ziet, niet te doen! Aannames creëren beren op de weg of leggen de schuld heerlijk bij de ander (‘maar ze staat toch niet voor dit gesprek open, want ze heeft het veel te druk’). Een vrijbrief om geen actie te ondernemen, maar je ondertussen wel te blijven ergeren of ongemakkelijk te blijven voelen met de situatie. Over het algemeen zijn dit geen situaties die energie geven.

Weg met aannames: ga het gesprek aan!
In mijn gesprekken met klanten (of het nu training, advies, of (team)coaching) is) is dit een terugkerend thema: het doorbreken van de loop dat je voor anderen denkt. Mijn advies is dan ook altijd: ga het gesprek met die ander ECHT aan! Durf het te bespreken en ga zo gezamenlijk ontdekken hoe je elkaar kan helpen en de samenwerking kan verbeteren.

En als je dit spannend vindt, bedenk je dan dit:  maar 20% van jouw aannames is werkelijkheid! 80% is dus ONJUIST. Dus in 80% van de gevallen baseer je je acties(s) op onjuiste interpretaties. Je kan je voorstellen dat dit de onderlinge relaties meestal niet ten goede komt. Extra reden om het gesprek aan te gaan, vragen te stellen en verwachtingen naar elkaar uit te spreken. Doen dus!

Auteur:
Marit Engelsma is eigenaar van ProcesKRACHT.  ProcesKRACHT activeert en implementeert op een natuurlijke en praktische manier effectieve verandering en leiderschap in een organisatie, team en/of project om zo tot een blijvend gewenst resultaat te komen. Kijk voor meer informatie op www.proceskracht.nl   of www.linkedin.com/in/maritengelsma

Willemijn Roelofsen