Het nieuwe boeien en binden van medewerkers

De wereld om ons heen verandert in rap tempo en de werkwereld verandert mee. Medewerkers blijven niet meer jaren bij 1 werkgever, maar hebben andere loopbaanambities en stellen andere eisen aan hun werkgevers. Deze veranderingen hebben grote gevolgen voor bijvoorbeeld leiderschap. Hoe ga je met deze veranderingen om als manager? In dit blog vijf trends op een rij uit de praktijk van ProcesKRACHT met tips hoe hiermee om te gaan.

 
Leiderschap | ProcesKRACHT
 

Relatie werkgever/werknemer
De relatie tussen werkgever en werknemer is veranderd. Werknemers zijn tegenwoordig meer een klant of partner dan ondergeschikte. Millennials (ook wel generatie Y, geboren tussen 1980 en 2000) beslaan inmiddels meer dan de helft van de werkvloer. Zij hebben andere verwachtingen dan voorgaande generaties. Zij verwachten snel meer verantwoordelijkheid en paden naar leiderschap. Ze zoeken een groter doel in hun werk en willen meer flexibiliteit in hoe ze hun werk doen.

Creëren van betekenisvol werk
De uitdaging voor leidinggevenden is het creëren van betekenisvol werk. ‘Hierbij helpt het om te denken vanuit rollen in plaats van functies’, vertelt Marit Engelsma van ProcesKRACHT. Bij een gemeente hebben ze bijvoorbeeld zelfsturende teams ingevoerd waarbij ze werken met projecten. Wie hier op welk moment aan meewerken wordt bepaald door iemands talenten met betrekking tot het gevraagde werk. In gezamenlijk overleg met de betrokkenen (projectleider, collega’s en leidinggevende). Zo kan het dus zijn dat per fase van het project, de teamsamenstelling wijzigt.

Medewerkersbetrokkenheid
Het (ver)binden van medewerkers aan je team en organisatie is eveneens een grote uitdaging. Veel leidinggevenden zijn dan ook bang voor verloop. Maar mensen werken niet meer 10 of 25 jaar bij eenzelfde werkgever. Sterker nog de gemiddelde tijd bij een werkgever is voor veel werknemers minder dan vier jaar. Vasthouden is dus geen optie meer.

Je kan daarom beter investeren in talentmanagement en duurzame inzetbaarheid. Door medewerkers op deze manier zo goed mogelijk te faciliteren bij hun volgende stap, zullen ze goede ambassadeurs worden van je bedrijf. Slechts 11% van de bedrijven heeft echter een heldere strategie voor carrière ontwikkeling.

Instrumenten veranderen
De veranderingen in de werkwereld hebben ook hun weerslag op het (HR-)management- instrumentarium. Zowel HR-professionals als leidinggevenden zullen anders moeten gaan kijken naar en denken over managen, beoordelen en belonen. Deze trend zie je ook terug in artikelen, die je momenteel veel ziet over het afschaffen van beoordelingsgesprekken. Er zal minder nadruk komen op beoordelen en meer op coaching en feedback. Ook zal meer gekeken worden naar kansen en ambities.

Leer- en ontwikkelprogramma’s veranderen                                                                                     Ook leer- en ontwikkelprogramma’s veranderen. Meer dan 60% van de millennials zouden graag een mentor willen bij het leren leidinggeven. Leren verschuift sterk van klassikaal (10%) naar leren door ervaring (70%), de overige 20% leert van collega en/of door coaching.

Reageer                                                                                                                                             Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen in de nieuwe werkwereld en hoe ga je daar mee om? Wat verwachten leidinggevenden en managers van HR? Deel hieronder je ervaring.

Bronnen

http://www.penoactueel.nl/Whitepapers/HR-The-Next-Level-Rethinking-HR/

http://www.raet.nl/over-ons/veranderingen-hr

http://www.slideshare.net/jbersin/the-new-world-of-work-leadership-and-hr-imperatives-for-2015-and-beyond?_lrsc=6ece00d0-7adb-4f3a-973e-3009dad676d1&trk=elevate_li

http://www2.deloitte.com/us/en/pages/human-capital/articles/introduction-human-capital-trends.html

Auteurs:

Marit Engelsma is eigenaar van ProcesKRACHT.  ProcesKRACHT activeert en implementeert op een natuurlijke en praktische manier effectieve verandering en leiderschap in een organisatie, team en/of project om zo tot een blijvend gewenst resultaat te komen. Kijk voor meer informatie op www.proceskracht.nl  of www.linkedin.com/in/maritengelsma

Josie van Alebeek is organisatiepsycholoog, organisatieonderzoeker/HR-analist en schrijver op het gebied van HR-analytics, leiderschap, groepsdynamica, en organisatieverandering. Gedrag van mensen in organisaties boeit haar eindeloos. Haar ambitie is om bij te dragen aan de kwaliteit en effectiviteit van organisaties door gedrag van mensen te onderzoeken, analyseren en doorgronden. https://nl.linkedin.com/in/josievanalebeek

Vorige
Vorige

Leiderschap op de schaats

Volgende
Volgende

5 tips om uit de managementspagaat te blijven